Forslag

Alle mine forslag til masterprosjekt handler om å finne min rolle som designer. Jeg var på besøk hos Bekk i forrige uke og fikk spørsmålet «Hva vil du synes om å gi fra deg kode-delen til en av front end-utviklerne våre?» (om jeg skulle ende opp med å jobbe hos dem)

Jeg vil ikke bli front end-utvikler, men jeg har jo heller ikke lyst til å «gi fra meg» kodingen! For meg er kodingen en viktig del av designprosessen, og jeg ser på koding som et håndverk, som genererer ideer for meg når jeg jobber direkte med det. Da jeg begynte med koding fant jeg tilbake til en fornøyelse i selve prosessen som jeg ikke har når jeg arbeider i Adobe-programmene, men som ligner den jeg opplevde da jeg arbeidet med blysats.

Jeg finner også en glede i å endelig forstå hvordan teknologien som har omgitt meg siden jeg var barn faktisk fungerer. Jo mindre skille jeg kan ha mellom arbeid og læring, jo bedre har jeg det; det føles mer som en lek.

A) MAGI og enhjørninger

Enhjørningen har blitt en metafor for designeren som også er god på koding; først brukt av de som mener denne kombinasjonen i ett menneske er så usannsynlig at det like gjerne kan være et mytisk vesen.

Myter og magi beskriver ting vi ikke helt forstår, enten i naturen eller i vårt sjeleliv. Avansert teknologi og naturvitenskap kan minne om magi. Jeg opplever selv at det er noe magisk ved det å skrive bokstaver og tall som blir til visuell form, og denne fascinasjonen var min inngang til faget; jeg ønsket å forstå.

Med metaforer fra magiens verden vil jeg utforske min rolle som grafisk designer i krysningspunktet mellom kode og form; er enhjørningen et uoppnåelig ideal? Kan jeg hjelpe til å demystifisere magien ved koding for designere, slik at det blir flere enhjørninger i fremtiden?

Jeg har inntrykk av at mange føler en slags passivitet i møte med teknologien; man blir fremmedgjort og frustrert foran moderne, usynlige grensesnitt som ytterligere abstraherer det virtuelle rommet for brukeren. Det er lett å glemme at det er laget av andre mennesker.

Jeg tror at en av mine viktigste styrker som designer ligger i å sette meg inn i komplekse emner og systemer, for så å formidle disse til andre gjennom enkle visuelle fremstillinger, samtidig som jeg ofte synes infografikk er grenseløst kjedelig.